Als organisatie ben je voortdurend bezig met verbeteren. “Stilstaan is geen optie,” zegt Kristof Daveloose, supervisor productie van Vitalo Acoustics. “Er blijft altijd ruimte voor verbetering zelfs als de prestaties al op een hoog niveau liggen”.
Kristof heeft net samen met Accezz het verbetertraject ImproVit bij Vitalo afgerond. Vitalo Acoustics is één van ’s werelds toonaangevende producenten van warmte- en geluidisolatie van zachte kunststoffen voor elektronica, medische en industriële toepassingen, maar ook voor thuiscomfort en transport. In de fabriekshal in Meulebeke wordt een grote variëteit aan grondstoffen bewerkt, gestanst en, indien nodig, extra bewerkt. Hier komt veel handwerk bij kijken. Daarnaast produceert Vitalo Acoustics driedimensionale gecomprimeerde vormen, die terug te zien zijn in onder andere vrachtwagencabines en landbouwtractoren.
High mix – low volume
Vitalo is gespecialiseerd in de kleinere series wat de productiesturing op de werkvloer complex maakt, één van de redenen van Vitalo om Accezz te vragen de bedrijfsprocessen te analyseren. Ook Accezz zag tijdens de analyse de complexiteit in de productie door de grote mix aan grondstoffen en de vele variëteiten. “In een omgeving van high mix – low volume, met veel verschillende producten en kleinere oplages, is efficiënt werken een must,” zegt Kristof.
Tijdens de analyse zag Accezz ruimte voor efficiencyverbetering, waarop Vitalo besloot om samen met Accezz oplossingen te ontwikkelen en deze te implementeren. Accezz heeft veel ervaring om dergelijke projecten te laten slagen. Kristof, kort na de analyse als supervisor productie bij Acoustics gestart, maakte het hele implementatietraject van dichtbij mee. “Als je ziet waar we vandaan komen en waar we nu staan, is er toch nog veel bereikt,” benadrukt Kristof.
Accezz als katalysator
Terugkijkend zegt Kristof: “We hadden al de nodige verbeterplannen uitgewerkt, maar vonden het een uitdaging om de juiste stappen te zetten. Een externe partij werkt dan echt als katalysator. Accezz toonde ons dat er nog meer “flow” in de fabriekshal gebracht kon worden om een nog betere doorstroming te bereiken. Het was nodig de doorlooptijden te reduceren. Als eerste startten we in het magazijn met een grote opruimactie, onderdeel van 5S, een programma voor orde en netheid. Onder andere het zoeken naar materialen, overbodige voorraden en fouten in het bestelproces veroorzaakten veel verloren tijd.” “Voor de medewerkers natuurlijk ook heel frustrerend,” vervolgt Kristof. “Samen met Accezz brachten we meer structuur aan in ons magazijn en de diverse werkstations. Alle tools staan nu ook veel dichter bij de werkstations. Door de herindeling van het magazijn zit er nu meer logica in. Een deel van het magazijn is statisch en een ander deel dynamisch. Dat is wat je nodig hebt met wisselende voorraden en producten.”
Betere flow – hogere productiviteit
“Er is ontzettend veel gebeurd in de afgelopen maanden,” zegt Kristof enthousiast. “Eerst liepen we achter met de planning. Wanneer de planning gemaakt is, is deze alweer verouderd en kan weer veranderd worden. Het planningsproces is nu verder geoptimaliseerd en logistieke medewerkers zijn aangesteld voor de aanvoer van grondstoffen naar de productiemedewerkers. Onze medewerkers staan nu veel meer tijd aan de machines, waardoor de productiviteit nog verder is verhoogd. Ook onze tussenvoorraden zijn beter beschikbaar, door met minimum en maximum aantallen te werken. Hierdoor ontstaat minder productiestilstand. Al deze acties leiden tot een betere flow, hogere productiviteit en leverbetrouwbaarheid.” “Daarnaast hebben we ook nog de short-interval-controls geïnstalleerd, we sturen nu veel sneller op hogere productiviteit en leverbetrouwbaarheid,” vult Kristof aan. “In het begin van het project zeiden de medewerkers: Kristof, dit houdt geen stand, maar eerlijk gezegd ondervonden we niet veel weerstand. Zo’n traject zet natuurlijk wel druk op de organisatie, maar dat is ook noodzakelijk om in beweging te komen. Met simpele aanpassingen werd veel verbeterd. De medewerkers wijzen me er nu zelf op als iets niet op de juiste plaats ligt. Kristof, dat hoort daar niet,” voegt hij lachend toe.
Aanpassingen zorgen voor rust
“Voor de medewerkers op de werkvloer is dat ook een echte verbetering,” zegt Kristof. “Een goed georganiseerde werkplek creëert rust. Het zorgt voor een aangenamere werksfeer. Toen de verbeteringen zichtbaar werden ontstond er een hele positieve sfeer en betere samenwerking. Plots werden frustraties gedeelde frustraties. De managementtrainingen van Accezz hebben daar zeker aan bijgedragen. Een van de teamleiders zei laatst: Kristof, ik wil nooit meer terug naar het oude.”
Ook de nieuw ontwikkelde managementinformatie en het dag- en weekoverleg leiden continu tot verbeteringen in de fabriek. Kristof zegt daarover: “We bespreken nu tweemaal per dag de planning, de knelpunten en korte termijnacties die weer leiden tot nieuwe verbeteringen. Dagelijks zijn we met structureel verbeteren bezig. Dat maakt het werk uiteindelijk ook veel leuker. Zinvol en uitdagend werk maakt een mens gelukkiger. Dus zoals ik in het begin al zei: altijd blijft er ruimte voor verbetering, dus daar gaan we gewoon mee door!”