Kun je op de afdeling inkoop besparen door je poot stijf te houden en als een pitbull leveranciers af te blaffen? “Met een pitbull-mentaliteit krijg je besparingen niet voor elkaar. Juist door in te zetten op een goede relatie met je leveranciers, kun je win-win afspraken maken,” zegt teamleider inkoop Daniël van Someren van Sophia Revalidatie uit Den Haag. Van Someren heeft door de werkwijze van Accezz voor Sophia enorm kunnen besparen.
Lean inkoop in de zorg
Bij Lean denkt u misschien vooral aan industrie en handelsbedrijven en minder snel aan zorg. Maar ook in de zorg wordt er gewerkt met voorraden en dat gaat verder dan kantoorartikelen. In een organisatie als Sophia Revalidatie wordt zorg op maat geboden voor kinderen, jongeren en volwassenen die specialistische revalidatiezorg nodig hebben. Specialistisch zorg betekent dat een Sophia ongeveer dezelfde zaken inkoopt als een ziekenhuis. En ook in een zorginstelling geldt dat een goed inkoopbeleid invloed heeft op werkprocessen van alle andere afdelingen.
Een behoorlijk target
Manager Servicebedrijf Henny Renne legt uit dat een behoorlijke target de aanleiding was om vanuit afdeling inkoop met Accezz in zee te gaan en een kwaliteitsslag te maken. Uit de analyse, die Accezz altijd kosteloos uitvoert, bleek al dat hier veel te besparen viel. “Het mooie is dat we met het optimaliseren van de afdeling inkoop, tegelijkertijd de bestedingsbasis van alle andere afdelingen beïnvloeden. En een grote verdienste van Accezz en Daniël van Someren en zijn afdeling is, dat er flink bespaard is zonder bezuinigingen en zonder inboeten op kwaliteit,” aldus mevrouw Renne.
80% van besparingsdoel binnen 5 maanden behaald
In de looptijd van de samenwerking is 80% van de prognose van Accezz al behaald. “Door het nieuwe inkoopsysteem, door Accezz geïmplementeerd, hebben we nu beter inzichtelijk welke leveranciers we hebben. Door het terugbrengen van het aantal leveranciers, hebben we meer onderhandelingsruimte gekregen en hebben we betere contracten af kunnen sluiten. Niet alleen de resterende 20% gaan we halen, maar de effecten over de komende jaren zijn niet te onderschatten,” zegt een tevreden teamleider inkoop.
Nieuwe uitdaging in inkoop
“Met onze afdeling hebben we ons meer geprofileerd als adviseur en sparringpartner in plaats van zuiver operationeel en uitvoerend. Samen gaan we in gesprek wat het beste is. Zo is het bijvoorbeeld voor verpleegkundigen mogelijk om zelf bestellingen te plaatsen. Dit helpt ons in een zo soepel mogelijk inkoopproces,” zegt Daniël. Voor hem is één van de mooiste “bijwerkingen” van het traject met Accezz dat hij meer plezier gekregen heeft in zijn werk: “Ik heb geleerd meer de grenzen op te zoeken en mij minder aan regels te houden. Ik weet beter waar de rek zit en vind veel meer uitdaging in mijn werk door goed te onderhandelen. Ik heb bovendien gemerkt dat onze leveranciers, wanneer ze meer categorieën kunnen verzorgen, dit ook beslist als win-win situatie zien.”