Reorganisatie van 14 regio’s met Accezz gerealiseerd
Het is belangrijk om je bedrijfsvoering af en toe tegen het licht te houden. Doen we het allemaal wel goed? Zijn ons kostenniveau en ons kwaliteitsniveau op orde? Eén van onze regiodirecteuren wilde aan de slag met Accezz International. Accezz heeft een methode om de bedrijfsvoering gericht door te lichten en vervolgens de verbeteringen samen met de werkvloer te implementeren. Tegelijkertijd keken we als Raad van Bestuur naar een strategische omslag; een reorganisatie van onze 14 regio’s. Door Accezz in alle regio’s in te zetten, wisten we niet alleen hoe we onze bedrijfsvoering in elke regio konden verbeteren, maar werd met het werk van Accezz een belangrijk element voor de reorganisatie gerealiseerd. We hebben het traject van Accezz niet alleen gebruikt om te bezuinigen en onze uren directer voor onze cliënten in te zetten, maar ook om meer eenheid te brengen in de werkwijze tussen de regio’s onderling ter voorbereiding op de reorganisatie.
Meer zorg, minder frictie-uren én een effectieve planning
Effectief omgaan met het inplannen van personeel gaat écht niet alleen om minder euro’s uitgeven, maar vooral ook om ervoor te zorgen dat de werkuren daadwerkelijk samen met de cliënt worden doorgebracht. De cliënt moet de aandacht en zorg krijgen waar hij of zij recht op heeft.
Door het Accezz-traject leveren we nu meer zorg aan onze cliënten, hebben we minder frictie-uren én een effectieve planning.
Cultuuromslag op basis van gedragsverandering
Hierdoor kunnen we loonkosten terugdringen en tegelijkertijd de kwaliteit van zorg verhogen! 70% van onze kosten bestaat uit loonkosten; het rendement is dus enorm wanneer je dit onderdeel efficiënt kan maken. Planning is doorgaans niet een onderwerp dat hoog op de managementagenda staat.
Investering binnen jaar terugverdiend!
Tijdens de analysefase van Accezz bleek al dat per regio substantieel bespaard kon worden. Binnen een jaar hadden we de investering in het traject met Accezz er al ruim uitgehaald. Na het traject met Accezz kunnen we allemaal tevreden zijn met de toegenomen duidelijkheid, maar we zijn er nog niet. Omdat planning het fundament is van onze organisatie, kun je dit onderdeel niet aanpakken zonder dat dit effect heeft op de organisatiecultuur. Je krijgt de onderste steen niet boven zonder dat het effect heeft op de hele stapel! Accezz is dan ook belangrijk geworden in een cultuuromslag op basis van gedragsverandering.
Qua gedragsverandering zie je bijvoorbeeld dat de cliënt nog meer voorop is komen te staan. Het bewustzijn goed om te gaan met de kostbare uren is versterkt. Medewerkers in de zorg zijn buitengewoon betrokken en werken met veel compassie. Gelukkig is deze mentaliteit nog steeds de basis waarom onze medewerkers zoveel van hun werk houden.