Ken je dat? Je hebt een thuiswerkdag en op het moment dat je met je kopje koffie achter je laptop zit, maak je de fout om langs je beeldscherm de kamer in te kijken. Overal ligt speelgoed, een paar modderige schoenen, een broodtrommel met een half opgegeten en bruingekleurde appel, de wijnglazen van gisteravond en de werktas van eergisteren. Je kunt je niet concentreren en je begint op te ruimen. Ach, een doekje over het aanrecht kan ook geen kwaad. Van het één komt het ander en om 16.30 uur heb je weinig aan je werk gedaan, maar je huis is spic en span. Zonde van de schoonmaker die morgen komt. Afbellen is geen optie en die schoonmaker is extra duurbetaald omdat je je eigen kostbare tijd erin hebt zitten.
Wie haalt en brengt de cliënt?
Gebeurt bovenstaande alleen in de thuisomgeving? Nee hoor. In de zorg vinden vergelijkbare situaties dagelijks plaats. Dure behandelaars die hun tijd besteden aan werkzaamheden die ook door andere medewerkers gedaan kunnen worden. Zeker in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt is dit extra kostbare tijd. Dit was ook het geval bij Liberein Ouderenzorg in Enschede. “Na een fusie hadden we op de ene locatie te veel behandelcapaciteit en op een andere locatie te weinig. De capaciteit was voldoende, alleen de verdeling klopte niet. Bovendien waren beide organisaties gewend op een andere manier te werken. Je hebt dan drie opties: van bovenaf een nieuw systeem opleggen, dure consultants inhuren die een plan over de schutting gooien of je vraagt Accezz. Nou ja, eigenlijk heb je dan maar één optie. Accezz hielp onze professionals zichzelf te helpen. Dat is waarom Accezz werkt!,” aldus bestuurder Elo Gramsbergen. “Accezz had onder meer opgemerkt dat fysiotherapeuten zich bezighouden met het vervoeren van cliënten in rolstoelen. Tijd die ten koste gaat van behandeltijd. Door de taken anders te verdelen, ook wel ‘job carving’ genoemd, en cliënten te laten brengen door minder gespecialiseerd personeel, blijft er meer tijd over voor waar het voor fysiotherapeuten echt om gaat.”
Geen urgentie, geen financiële noodzaak, toch Accezz.
Waarom koos het bestuur van Liberein Ouderenzorg in Enschede toch voor een efficiencytraject met Accezz? “Accezz werkt, omdat ze niet alleen de taal van de zorg spreken, maar ook de taal van de verschillende behandeldisciplines. Bij ons draait het om ervoor te zorgen, dat onze cliënten een zinvolle dag ervaren. Accezz sluit aan op onze doelstellingen en missie in haar taal en boodschap naar onze mensen. Met ons doel voor ogen heeft Accezz onze behandelaars als ergotherapeuten, psychologen, fysiotherapeuten en specialisten ouderengeneeskunde zelf laten nadenken over hoe werkprocessen op een geharmoniseerde manier georganiseerd worden, zodat de cliënt beter bediend wordt. Samen een nieuwe norm bepalen. En dat is lastig, zeker als je voor je gevoel moet inleveren. Dan helpt het dat Accezz in de analysefase de feiten op een rijtje heeft gezet. Er is geen speld tussen te krijgen en dat werkt bij de acceptatie”. Ook omschrijft Gramsbergen een ander positief neveneffect van het traject: “Behandelaars wisten dat ze oplossingen moesten vinden die locatie-overstijgend waren. Hierdoor ontstond er meer contact onderling. Meer contact heeft in onze organisatie voor meer begrip en daardoor meer werkplezier gezorgd”. Gramsbergen vervolgt:” Het prettige aan de werkwijze van Accezz is, is dat er gedurende vier maanden een consultant van Accezz elke dag aanwezig is om het proces te begeleiden. Doordat deze consultant geen onderdeel is van het team, kan hij objectief blijven en medewerkers het doel voor ogen blijven houden, terwijl er ook aandacht gegeven wordt aan het rouwproces dat een grote verandering met zich meebrengt. Maar nu kan ik zonder meer stellen dat onze behandelaars blij zijn met de ontwikkelingen. Zeker ook omdat ze zich na dit traject nog beter kunnen richten op hun eigen vakgebied, al is de echte winnaar natuurlijk niet de therapeut, maar de cliënt”.